דף הבית » חדשות ועדכונים » תולעת במערכת

פרויקט ביג דאטה חדש מנגיש מידע על מערכת המשפט • ראיון עם המייסד • "קול העין"

כתב "העין השביעית" 16.02.2017 0

תולעת המשפט

החשיפה הראשונה של תולעת המשפט באופן פומבי הייתה בתחילת 2017 בראיון ראשון לאתר העין השביעית.

"תולעת המשפט" הוא פרויקט ביג דאטה שנועד "להנגיש בצורה פתוחה וגולמית נתונים על הנעשה בבתי-המשפט בישראל", כך על-פי הצהרת הכוונות של מייסדו, אנדי וורמס. "מערכת המשפט היא מערכת מאוד חשובה בישראל, שנוגעת לכל תחומי החיים שלנו – לחיינו הפרטיים, לחיינו העסקיים וליחס בין האזרחים לבין הרשויות. למעשה, זו תמונת ראי של החברה כולה. אפשר לראות באיזה ערים מגישים הכי הרבה תביעות, איזה חברות ביטוח או חברות תחבורה מקבלות הכי הרבה תביעות, מה שיעור התביעות שנמצאות מוצדקות. דרך הסכסוכים, התביעות והתיקים בבתי-המשפט אנחנו רואים תמונת מצב של כל החברה הישראלית".

ב"תולעת המשפט" אתה מתבסס על מידע פומבי שהממשלה מנגישה. איזה ציון היית נותן לממשלה בתחום תחזוקת מאגרי הנתונים הפתוחים שלה?

"'תולעת המשפט' סורקת אך ורק את החלק הפומבי של אתר בתי-המשפט. לחלק החסוי אין לנו גישה. מצד אחד מערכת המשפט, בגלל הטבע והייעוד שלה, וגם בגלל החוקים בארץ, היא אחת המערכות הכי פתוחות בישראל – וכל אחד יכול להיכנס ולמצוא שם נתונים. מצד שני, המערכת מאוד קשה ומסורבלת לשימוש. אין למשל פונקציות של חיפוש או סטטיסטיקות".

צריך לציין, מדובר בפונקציות מאוד בסיסיות. אם אני רוצה למשל לראות במערכת "נט-המשפט" את כל ההליכים שקשורים לאהוד אולמרט – אני לא יכול פשוט להקיש כמו בגוגל "אהוד אולמרט" ולקבל את כל התיקים.

"זה לא קיים. אתה צריך לחפש את זה ידנית בתהליך מאוד ארוך ומייגע שייקח לך אלפי שאילתות, או שאתה יכול לנסות את מזלך ולשלם כסף למאגרים פרטיים שנמצאים בשימוש של משרדי עורכי-דין, אבל בהם לא כל הנתונים מופיעים – רק מה שיש בו עניין לעורכי-דין.

מה גרם לך להקים את האתר?

"האתר הוקם בהשראת הסדנא לידע ציבורי, עמותה שעוסקת בהנגשת מידע ממשלתי. השתתפתי פעם בהאקתון שלהם, הם עושים דברים דומים עם מאגרים אחרים, כמו מאגרים של רשויות הבנייה והתכנון ומאגרים של תאונות דרכים. הנושא עלה – ולקחתי את זה לאט-לאט.

לטור המלא באתר העין השביעית

פוסטים נוספים