דף הבית » חדשות ועדכונים » אכיפה ואכיפת-יתר של זכויות יוצרים

אכיפה ואכיפת-יתר של זכויות יוצרים

שמחים לבשר שבשנת 2022 יראה אור מאמרו של פרופ' מיכאל בירנהק (הפקולטה למשפטים ע"ש בוכמן אוניברסיטת תל אביב) – המבוסס בין היתר על נתוני תולעת המשפט.

"אכיפה ואכיפת-יתר של זכויות יוצרים. המקרה של ביצוע פומבי של שידורי ספורט"

במאמרו (טיוטה שעשויה להתעדכן זמינה כאן) מעמיק בירנהק במקרה של תביעות אסימטריות בין שחקנים חוזרים שתובעים בתיקים רבים נגד יריבים מבודדים וחלשים יותר.

פרופ' בירנהק מדגים את הסוגייה באמצעות המקרה של חברת צ'רלטון, שאוכפת זכויות יוצרים נגד פאבים שמשדרים אירועי ספורט ללקוחות שלהם (או "ביצוע פומבי" כלשון חוק זכויות יוצרים) בלי לשלם על רשיון השידור.

פרופ' בירנהק ניתח כ-3000 תביעות. מותכם 700 התקבלו מנבו, ומעט נוספים התקבלו מתקדין. כל השאר מתולעת המשפט.

אחת התצפיות המעניינות של המאמר, היא כיצד מוכיחה צ'רלטון כי היא בעלת הזכויות של השידור. מסתבר שבכל תיק ותיק זה קורה בדרך מעט שונה. לפעמים מוצג ההסכם מול איגוד הספורט הזר, לפעמים מושחרים חלקים שהם סוד מסחרי, לפעמים מוצג אישור אחר.

כאחת המסקנות מציע פרופ' בירנהק להגביר את השקיפות בהליכים המשפטיים על מנת לאפשר לכל הגורמים גישה דומה לידע משפטי ולמתרחש בהליכים דומים.

בהערת אגב, ושלא בהכרח עמדתו של בירנהק, נציין כי חלק מהמאמר מנתח את היות צ'רלטון שחקן חוזר בהליכים דומים, שלא לומר זהים, לעומת הנתבעים שלרוב הם שחקנים ראשונים. לשיטתנו החלת פומביות הדיון ופרסום שמות הצדדים, הוא רכיב מהותי לניתוחים אלה, ומהווה חיזוק נוסף לטענות רבות אחרות מדוע יש לפרסם את שמות הצדדים. להרחבה בנושאים אלה ניתן לקרוא את מאמרו של בירנהק חשיפה מקוונת וחשיפה משפטית: על פרטיות ופומביות של פסקי דין ברשת (2017)

באזכור ראשון, ככל הידוע לנו, טיוטת המאמר בפסק דין בת"א 59406-11-19 : צ'רלטון בע"מ נ' ארן איתן בו חוייבה חברת צ'רלטון בהוצאות בסך 9,000 ש"ח לטובת הנתבע.

פוסטים נוספים