דף הבית » חדשות ועדכונים » שייח ג'ארח אינה עונה

לאחרונה פרקליטות המדינה מפרסמת כתבי אישום לציבור הרחב, בעיקר בערוץ הטלגרם. כתבי אישום אלה מתגלגלים בהמשך גם לכלי התקשורת ומתפרסמים גם שם. נכון להיום לפרקליטות אין מדיניות סדורה מה היא חוסה ומה מגלה, ובעיקר אין את ההבנה הטכנית כיצד לחסות מידע בקובץ PDF. התוצאה היא ששוב ושוב מתפרסמים, במתכוון או בטעות, תאריכי לידה, כתובות, שמות הורים ומספרי תעודות של נאשמים. במסגרת כתב האישום בעניין קצא"א, פורסמו פרטים רבים שהוצגו תחת סימון שחור. על כן, פנינו לדוברות משרד המשפטים ביום 5 בנובמבר 2021 וביקשנו להפנות את תשומת ליבם לכך. לצערנו במשרד המשפטים החליטו שלא להשיב לפנייה והתעלמו.

למי שרוצה לבדוק את המענה במשרד המשפטים, להלן כתובת הדוא"ל: DoverMail@justice.gov.il

לאחרונה שוב ושוב הפרקליטות מפרסמת לציבור את כתבי האישום, ומדובר בהחלט במהלך מבורך שגם תואם לתזכיר לתיקון תקנות העיון שיעח"ק מקדמים ונועד להגביר את השקיפות שיש על מידע שהמדינה כצד להליכים משפטיים יוצרת. יחד עם זאת, הפרקליטות מתרשלת באופן שיטתי בהשחרת הפרטים האישיים. למעשה קשה להגדיר את זה כרשלנות כי אין ממש נוהל, אלא איש איש לפי מצב הרוח. לפעמים זה רק שם ושם משפחה, לפעמים עם שם האב, לפעמים תעודת זהות, לפעמים כתובת. אין שום מדיניות. כך גם לגבי רשימת עדי התביעה. בכתב האישום נגד קצא"א על פניו נעשו מאמצים להשחיר שלל פרטי מידע אבל אף אחד מהם לא בוצע בצורה תקינה והמשמעות ששום פרט לא חוסה. יותר מזה שלא חוסה, אתר הארץ העלה את כתב האישום שהפרקליטות הפיצה לאתר שלו, ומאז גוגל כבר הספיקה לאנדקס את כל שמות עדי התביעה כולל מתוך קצא"א, וגם גם את הפרטים האישיים של הנאשמים לרבות תעודות הזהות. 

לכן, לצד מהפכת השקיפות והנגשת המידע על כתבי האישום, מוטב לעשות הכשרה והדרכה לגורמים הרלוונטיים כיצד חוסים ומשחירים מידע בצורה נכונה. יש פה אפילו מצגת שמסייעת להסביר וללמד על אופן ההשחרה הנכון של מסמכים ומידע. https://octopus.org.il/2021/03/02/partial/

לפנייה המלאה

כדי להמחיש את הבעיה, אם תחפשו כיום את מספר תעודת הזהות של נאשמים בתיק קצא"א, תופתעו לגלות כי אחת התוצאות הראשונות של גוגל תהיה כתב האישום שפורסם באתר הארץ, עם המידע במלואו.

לעיון בתיק באתר תולעת המשפט

פוסטים נוספים